torsdag 21 maj 2009

"Tomtkryss" i toppklass!

I dag vid lunchtid befann jag mig vid mina föräldrars växthus och sysslade med att plantera om tomatplantor.
Rätt som det var började en fågel flöjta starkt i backen ovanför. Jag har inte hört lätet så många gånger tidigare, men det finns inget att förväxla med - det var en sommargylling jag hörde!
I nästan två timmars tid sjöng den i omgivningen, oftast dold högt uppe i trädkronorna i skogen ovanför tomten, men då jag försökte mig på att härma den så kom den ända in i trädgården och satt någon minut i det stora sötbärsträdet. Flera gånger fick jag även se den starkt gula hanen flyga mellan olika områden. Den påminner lite om en hackspett i flykten.
Det brukar bara vara ett färre antal obsar per år i vår kommun, ofta precis vid den här tiden: slutet av maj - början av juni.
Så här låter den exotiska sommargyllingen >>


Inga kommentarer: