måndag 22 juni 2009

Övning ger färdighet... (hoppas jag)

I januari förra året impulsköpte jag ett billigt munspel då jag var på tjänsteresa i Uppsala. Jag hade läst någonstans att det var förhållandevis enkelt att lära sig spela detta instrument. Jag har spelat både flöjt och gitarr då jag var yngre och är inte helt omusikalisk. Min ömma moder (som är duktig på munspel själv!) köpte i samband med detta en nybörjarbok ("MUNSPEL! melodi, teknik & blues") till mig i present.
Jag testade lite grand, men tappade sugen - det var inte alls så lätt som jag trodde. Jag ville att det skulle låta ungefär som Stevie Wonder, Louise Hoffsten eller Mats Ronander när jag spelade, men det lät onekligen rätt trist... Jag har inte speciellt bra tålamod och munspelet blev sedan mer eller mindre bortglömt i hyllan här hemma.
Idag kikade jag på klippet där PV spelar munspel
och blev jätteinspirerad och sugen på att öva igen. I torpet kan jag sitta och testa hur mycket som helst utan att någon hör mig - perfekt!

3 kommentarer:

mossfolk sa...

Det skulle onekligen vara kul att kunna och ett så smidigt litet instrument att ha med sig!
Lycka till med övandet :)

Christina sa...

Ja, ett riktigt smidigt och roligt intrument...men kräver nog tålamod som sagt....

Själv skulle jag älska att kunna spela musettedragspel ...om jag finge önska mig något :)

Kesu sa...

Haha! Vilken rolig idé att köpa ett munspel bara sisådär. Förstår att det inte alls är lätt. Såg du Pwe Törnqvist igår på Allsång på Skansen? Jag tänkte på hur galant han spelade med mikrofonen tryckt mot spelet. Inget utrymme för falska toner där inte.

Öva på du på torpet - jag ser fram emot en höstrapport :)