söndag 28 juni 2009

Ringmärkning av tornfalkar (filmklipp)

5 kommentarer:

Lisette sa...

Men gu´ en sån liten skrikhals. Synd att vi inte var med, men det var för tidigt!!! och för varmt.

mossfolk sa...

Men då undrar jag som inte kan något alls om fåglar; Hur fungerar det med ringarna sedan när ungarna växer? Eller blir benen inte grövre?
Kul med filmsnuttar!

Linda sa...

Hm, nu blir jag nyfiken på vad Mossfolk får för svar.

Och jag är mäkta imponerad över mig själv att jag faktiskt tittade :)

Men du, hur reagerar föräldrarna när ungarna låter så?

Mian sa...

Mossfolk + LindaLotta: Ringarna är anpassade efter just hur grovt ett tornfalksben blir när fågeln är vuxen. Benen är redan ganska grova i förhållande till hur liten ungen är, så det går finfint.

LindaLotta:
Ungen skriker eftersom de vuxna fåglarna, som cirklar ovanför, varnar. Men de lugnade sig så snart vi lämnat platsen.
2 av kvinnorna som var med och tittade på ringmärkningen fick hålla varsin varm, mjuk och dunig unge - en härlig upplevelse.

Christina sa...

Ah, det här var för roligt att titta på :D Tack!