tisdag 3 november 2009

Ett varningens finger!

Min arbetskamrat Ulla bjussar alltid på sig själv och poserade villigt för bilden längst ned i detta inlägg.
I morse hade hon en svullen (och lite skinnflådd) läpp, av okänd anledning.
Lite som Lulu Carter, tyckte Ulla...

Ta lite Lypsyl på, föreslog jag.
Aldrig i livet, sa Ulla
, man blir beroende av det!



Detta hade jag a l d r i g hört talas om tidigare, att man kan bli Lypsylberoende. Det visade sig dock att flera av mina arbetskamrater kände folk som hade drabbats och var fast i detta träsk.
Jag Googlade givetvis och fann till min förskräckelse att det finns ett utbrett lidande.
På ett forum föreslog någon t.o.m. att lypsylinformation borde ingå i drogundervisningen i skolan.

Själv vill jag kaxigt påstå att jag aldrig kommer att bli beroende av cerat, utan håller min "konsumtion" på en hanterbar nivå.

Ulla fick istället testa en icke-beroendeframkallande salva av annat slag, därav den charmiga mustaschen på bilden.

15 kommentarer:

Lisette sa...

Jag är böjd att tro på detta om lypsylberoendet. Dessutom har jag fått för mig att lypsyl t.o.m. har motsatt effekt, därav alltså beroendet. Jag stryker på mer för att läpparna är torra . Lypsylet torkar ut. Jag stryker på..... etc.
Jag vill gärna få förslag på annan salva. Helst inte den Ulla provade.... ;)( gissa vad min ordid. är? "mundon" Hihi

Kesu sa...

Jag tror som Lisette - och det är inte för att hon är matte till Alice. Ju mer jag stryker på, desto torrare blir läpparna. fast om jag riktigt tänker efter, *knak, knak* så tror jag bara att det gäller vissa cerat. Har för mig att jag läst någonstans att de infama tillverkarna sätter till något just för att få den effekten. Huvva!

Är det det som är lypsylberoende, att man blir torr och beroende av det eller hur yttrar det sig? Älskar sån här information.

Min ordid. blev moses. Det här har väl inget med honom att göra, hoppas jag.

Mian sa...

Lisette + Kesu: jag skall forska vidare i morgon.
Mina arbetskamrater är en fantastisk informationskälla. Massor av spännande ämnen dryftas runt vårt lunchbord.

Kesu: en beroendeframkallande tillsats alltså? Det låter mer och mer skrämmande det här.
Jag återkommer...

Lisette sa...

Den teorin har jag också hört när jag tänker efter. För länge sedan. Från en manlig individ hihi. (Från Palle)

Elisabet. sa...

Jag tycker i alla fall att Ulla är himla fin i sin mustasch.

Christina sa...

Det här har jag aldrig hört talas om, huvva :o
Det är väldigt sällan jag behöver något på läpparna, men det händer ju vartannat år eller så.
Läskigt om det är som ni tror!

Bert sa...

Jodå! Jag har ett par kolleger som ständigt rollar läpparna. De gör av med ett cerat i månaden. Själv använder jag det bara på vintern, som här i norr är kall och torr. (I alla fall som vintrarna var förr.)

Ett cerat räcker minst två år för mig.

ulla sa...

Vad gott det känns att någon tror på och har förståelse för detta med rädslan för att bli lypsylberoende, då jag ju inte kan addera ytterligare ett beroende till det jag redan har, sitter ju redan i korvträsket (falu och prins :)

Mian sa...

Elisabet: Ulla (som kommenterat här ovan) hade överläpp modell anknäbb idag, dock utan mustasch.

Christina och Bert: fortsätt på samma låga nivå!

Ulla: jag trodde att du var helt fri från korvberoendet numera?

Anonym sa...

Tror det var så att många cerat (och även handkrämer och sånt) innehåller mineralorja som i sig är uttorkande. Men dessa oljor heter ju förstås nåt fint och krångligt som jag tyvärr inte minns. ..Så om man hittar preparat som inte innehåller dessa oljor borde de ge önskad effekt. Alltså inte uttorkande. ellem

Anonym sa...

Mineralolja, ska det förstås vara. ellem

Moster Ma sa...

Anonym har rätt, enligt mig och proffsen inom hudvård.
Dessutom har jag haft cerat från BodyShop och DermaNord som funkat jättebra, men trampar just nu med ett "beroende" eftersom jag bytt till Lypsyl ( mycket dumt gjort) men de bra är lite dyra att tappa bort.
Jag frågade om mineraloljor på BodyShop och fick svaret. De kommer inte in denna lokal!

PS skönt att man i detta forum också kan stå upp prinsfaluskorvberoende.
"Av alla sydländska frukter är Falukorven den bästa!"

Moster Ma sa...

Jag menar stå upp för sitt beroende
och brottas med beroendet....

Mian sa...

Ellem och Moster Ma: tack för tips, jag skall vidarebefordra :)

Moster ma: jag skall berätta för Ulla att hon inte är ensam om att vara korvmissbrukare!

Anonym sa...

Just märket Lypsyl ska tydligen innehålla ett beroendeframkallande ämne =( Frågan är hur en ska stå ut under den tiden då det är avvänjning?