lördag 20 mars 2010

Om inte Mohammed kommer till berget...

Jan och jag tillbringade drygt 3 timmar i mitt torp idag.
Bevakade fågelmatningen och hade återigen den stora glädjen att få mata blåmesen direkt ur handen, en gång var.
Men inte heller idag visade sig talltitan i trädgården, vilket kändes småtrist.
Vi misstänker att fåglarna börjat att lägga om kosthållningen mot vår-/sommarmat. Jag stegade till slut in några hundra meter i skogen, hade tur och fick omgående syn på en talltita som dock var mycket upptagen med att söka mat (förmodligen små insekter?) på egen hand i träden. Efter två försök att locka till mig uppmärksamheten så fick den till slut syn på min utsträckta hand med jordnötter. Den ryttlade några sekunder framför mina fingertoppar, landande sedan i handen och tog blixtsnabbt med sig en nöt.
Det är nästan lite Dr Dolittle-varning på mina fågelmöten just nu :)

Inga kommentarer: