söndag 23 maj 2010

Klart att tillträda

Nu är holken öppnad!
Men än så länge har jag inte sett till några tornseglare runt torpet. Stararna verkar dock för länge sedan vara igång med sina häckningar på andra boplatser, varför det känns riskfritt att öppna holkhålen nu.
Jag hoppas innerligt att jag skall få tornseglare som hyresgäster i torpträdgården denna säsong. Att höra en flock med dessa fåglar lustfullt skrikflyga i skyn en ljummen kväll - det är sommar det!

Läs mina tidigare inlägg om tornseglare här >>

5 kommentarer:

Moster Ma sa...

"Våra" tornseglare kommer alltid sista lördagen i maj... vi har tre par som trivs i våra två små gamla hus med enkupigt tegel.

SqZ sa...

Så exotiskt med häckande tornseglare på tomten. Hos oss är det blåmesar och talgoxarsom hyrt holkplats :-)

Christina sa...

Jag håller tummarna för att tornseglarna ska gilla holken. De hör också till mina klara favoriter :)

Karl Piter sa...

Hur gick det, flyttade det in några Tornseglare i den nya moderna längan?

Under takpannorna återkom de, eller hur?

Jag försöker bygga anpassade seglarholkar typ den röda, därför är jag väldigt nyfiken på om ni lyckades få dem o häcka där också.

Mian sa...

Karl: nix, gick inte bra alls. Ingen häckning i denna röda holk, inte heller under takpannorna.
Inte heller i Jans torp passade det med holk, utan tornseglarna häckar endast under takpannorna.