fredag 17 december 2010

Påfyllning

Idag var vi och fyllde på mat i vår fågelmatning i skogen.
För närvarande har vi 5-6 tama talltitor som pockar på uppmärksamhet så fort vi dyker upp och idag förstod även svartmesen att det enklaste sättet att få lite extra lyxig föda är att proviantera direkt ur våra händer.
Idag satte sig en talltita på ovankanten på min mobil när jag filmade och ibland
mellanlandar de även på mitt huvud och på benet.

Klicka upp filmen, så blir det en smula bättre kvalitet.
Svartmesen är fågeln som har en vit fläck i nacken.
Filmen är helt oklippt/oredigerad.



12 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nej, nu ska jag ta frö med mig och gå ner i skogen och ställa mig!!

Det är ju på gränsen till magiskt!

Ward-e ljus sa...

Väntar med spänning på filmen där du har en nöt i munnen som den lilla fågeln tar:)

Christina sa...

Klipper ni filmen, eller är det så Disney-likt som det ser ut? Jag klarade inte av att räkna alla små fåglar som svirrade förbi din hand...och vilket härligt ljud - flurrrrr.
Magiskt var ordet.

mossfolk sa...

Så himla häftigt!
Och vilka modiga som sitter kvar ett tag också.

...nu ska jag titta en gång till!

Mian sa...

Ward-e ljus: nja... salmonella-risk kanske?

Christina: Oklippt. Vi var där idag igen...men berätta det inte för någon... Det svirrar mer och mer för varje gång :)

Mian sa...

mossfolk: om vi bjuder på småsmulor av nötter så sitter fåglarna kvar en stund i handen och äter upp; är det hela jordnötter så tar de med sig in i skogen för att gömma undan och ha som förråd.

Christina sa...

Oklippt??? Jag trodde faktiskt att ni hade klippt ihop filmen...och det hade ändå varit helt underbart - men det här!!!
Jag tappar räkningen hela tiden, hur många pippisar det är som använder din hand som landningsbana.
Jag älskar det här *flurr*-ljudet och har dragit upp volymen till max.
Ska ni inte skicka in det här till teve?

Mian sa...

Christina: ibland är det ännu tätare med besök än på detta klipp, de kör iväg varandra för att komma åt att äta. Är det inte "rätt" sorts nötter så kan fåglarna ibland ta ett försiktigt tag med näbben runt fingret som en liten uppmaning/tillrättavisning :-)

Karin på FOX sa...

Imponerad! Vilken rusning. Ni måtte ha fått en del stjärnor i fåglarnas Michellin.

Mian sa...

Karin: ja, och efter att vi nu börjat att servera krossade nötter i handen så tycks antalet stammisar ha ökat :)

Bea sa...

Hej!
Vilket sött filmklipp!
Måste testas :)
God Jul! /Bea

Mian sa...

Bea: Svartmes och talltita är till sin läggning orädda, även blåmes går fint att mata ur hand.