söndag 30 januari 2011

Räkningen är klar!

Cirka 10 st talltitor har vi haft totalt vid vår fågelmatning denna helg. De flesta av dem hämtar mat ur handen.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg i förrgår >>
så är det räkning av fåglar vid fågelborden denna helg, i Sveriges ornitologiska förenings regi.
Vi har ganska få arter vid vår matningsplats i skogen:
talltita, entita, svartmes, talgoxe, blåmes, nötväcka, trädkrypare, koltrast, nötskrika och större hackspett.
För dig som inte hunnit räkna fåglar vid ditt fågelbord denna helg så är det inte för sent ännu, även morgondagen ingår!


Jan plåtade denna tuffa talltita igår.
(Titan sitter på Jans hand!)


Foto: Jan Johansson

5 kommentarer:

Emerentia sa...

Underbar bild - igen. Jag har haft lite koll på vår matning i stan, inga överraskningar. Flest hungriga matgäster infann sig på fredagen: koltrast, skata, talgoxe, gulsparv, grönfink, pilfink och favoriten blåmes.

mossfolk sa...

Jag tror aldrig att jag kommer att sluta imponeras av de där fågelbilderna. Här har det förstås inte blivit något räknat. Har nog knappt sett något annat än kajor idag...

Cicki sa...

Jag blir så imponerad över hur ni lyckats att få fåglarna så orädda. Helt fantastiskt.

Eva H-höjden sa...

Så var det det här med entita/talltita..... entitan har mindre prick under hakan eller?++

Mian sa...

Emerentia: Gulsparv, grönfink och pilfink har vi inte alls vid vår matning denna vinter. Inte heller någon skata (förutom jag själv då möjligtvis...)

mossfolk: Jan plåtade titan då den satt på hans egen hand :)

Cicki: Talltitorna och svartmesarna är orädda till sin läggning, vi har inte tränat dem mycket alls - tro mig!

Eva H-höjden: ja inte är det lätt att se skillnad.
Här kommer en länk med lite hjälp:
http://www.angarngruppen.se/titor/titor.htm