lördag 14 maj 2011

Ett steg närmare...

... inköp av en systemkamera!



Lånade Jans systemkamera och plåtade en hungrig nötväcka som kom på besök i trädgården för att fylla på förrådet av solrosfrön.
Jag är riktigt sugen på att köpa en rejäl kamera med några olika objektiv. Jag plåtade en hel del med systemkamera förr i tiden, men
jag har sedan fotograferingen blev digital nöjt mig med en bättre kompaktkamera, en Canon G6 (inköpt år 2005). Den börjar bli lite sliten och nu är det snart dags att köpa något annat.
Idag blev det plåtning med 300 mm-objektiv. Inte helt lätt, bilderna är inte riktigt skarpa och skärpedjupet är kort.



Men vilken mersmak det gav!
Det lutar alltså åt en systemkamera, men nu gäller det att bestämma sig för vilket kamerahus och vilket/vilka objektiv jag skall ha - det finns alldeles för många att välja mellan.
..

10 kommentarer:

Christina sa...

Skärpedjupet är kort, bilden blev inte helt skarp - men vilken rolig bild den översta blev. Nötväckan kommer verkligen klivande ;-)

Jag förstår att du blev sugen på systemkamera, men vilken djungel det är! Så mycket det finns!
Roliga kval.

mossfolk sa...

Det är klart att du blev sugen, en systemkamera är ändå något annat än en vanlig kompaktkamera. Jag tycker liksom att de fyller olika syften, den lilla kompaktkameran har jag ju med mig överallt... och systemkameran följer bara med till vissa ställen :)
Fast något fascinoabelt 300 mm-objektiv har jag inte.
Kul bild, den där första!

Lisette sa...

Klart du ska köpa dig en rejäl kamera, gumman! Heja på! Du som är en så’n duktig fotograf.
Men själv borde jag kanske ransonera mina bilder i bloggen.... Dom är tyvärr inte skarpa på nå’n enda fläck! ;)

Mian sa...

Alla: Tackar.
Idag har jag lånat kameran igen!

Christina sa...

Ännu ett steg närmare ett köp ;-)

Mian sa...

Christina: bara några knapptryckningar ifrån nu :-)

Äventyret framtiden sa...

Så kul bild av nötväckan!Nötväckan är ovanlig här hos oss.

Karin på FOX sa...

Jag älskar nötväckor! Jätterolig bild! Jag har en snidad nötväcka i sovrummet, som sitter och bevakar kroken jag hänger min morgonrock på.

Heja på! Köp en kamera för sjutton! Vi vill se fler roliga fågelbilder.

Kesu sa...

"Skärpedjupet är kort, bilden blev inte helt skarp" - jojo, det är till att ha krav ;) Jag tycker bilderna är skitfräcka och skulle vara glad om jag lyckades ta något liknande.

Nej Lisette, du får INTE ransonera bilderna. I need a partner i vrime. Hihi! Skojade bara. Vad jag menar är att jag vill se dina bilder med. Jag vill se allas bilder! Skit i skärpan, kör på känsla (det är min dåliga ursäkt!)

Mian sa...

Pettas, Karin ock Kesu: tack, tack, tack :)

Idag bestämde jag vilket kamerahus det blir. I kväll skall jag få goda råd av Jan och försöka att välja objektiv.