fredag 9 september 2011

Så här ser han ut...

... hanen av den blågröna mosaiksländan.



Vi plåtade ju en hona härom dagen, men hanarna har alltid jagat när vi har varit där och vi har aldrig sett var de har satt sig för att vila.
Idag när vi anlände jagade två hanar runt för fullt, men en av dem satte sig ganska snart och sen var den inte så sugen på att flyga igen. Alltså var det fritt fram av plåta om man smög försiktigt.

Bilderna blev inte så bra som jag hade önskat. Rörig bakgrund. Framför allt så syns det inte att de allra sista segmenten på bakkroppen var klart blåare, nästan lysande. Färgåtergivningen är inte bra alls. Det ser dock okey ut på kamerans display. Lurigt...
Jag borde nog skaffa ett rejält bildbehandlingsprogram och lära mig mer.
Och en bättre bildskärm...
Kanske ser det hyfsat ut på era bildskärmar? Det ser mer rättvisande ut när jag tittar på den lilla skärmen på min smartphone.
Men bilderna får duga för stunden. Låt se om det blir fler i morgon.


Bilder på honan av samma art (och från samma område) finns om du klickar HÄR


Här nedan kommer solskensbilderna.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Färgerna på sländan är klara och distinkta på min skärm.

Mian sa...

3rum...: Vad skönt att höra! Min laptopskärm är verkligen usel...Det skall bli spännande att kolla på jobbdatorn på måndag. Det där med färger/färgkalibrering är inte lätt.