torsdag 24 maj 2012

Marigt... på flera sätt...

Flicksländor - herre jisses så svårt att artbestämma. Och inte gick det att få några vettiga bilder i söndags. Sländorna var lättstörda och flög iväg så fort man närmade sig... eller satt och blängde bakom ett vasstrå... eller också täckte vingarna mönstret på bakkroppen...

Oskarpa, trista bilder. Bättre utlovas när jag har fått träna mer. Ska göra ett nytt försök i eftermiddag om vädret blir bra.

Jag tänker inte ge mig på att gissa vad det är för arter i nuläget (även om jag har mina aningar) utan måste läsa på mer först





Larvhud + flickslända.



Larvhud från kläckt flickslända.

3 kommentarer:

mossfolk sa...

Jag såg årets första slända igår och tänkte genast på dig. Tycker visst att du har fått till bra bilder. Kan just tänka mig att de är riktigt luriga att få skärpa på!

Sven sa...

Visst är dom besvärliga när det inte är utfärgade. Du har ju också precis börjat. Får det till hona mån, hane spjut, kan inte men är INTE rödögon och Hane mån. Mån är inte särskilt vanlig. Grattis! Svåra är dom att fotografera också. Har man skärpa på framdelen, så saknas den bak om man inte hamnar precis vinkelrätt mot.

Mian sa...

mossfolk: Det kan vara marigt att få skärpedjup så att det räcker till, precis som Svens skriver här ovan. Dessutom måste man röra sig väldigt försiktigt annars blir sländorna skrämda.

Sven: Tackar ödmjukast för hjälpen!
Nu har jag tittat i boken och jämfört.
Idag har vi varit i Valle härad och kikat efter sländor vid en sjö. Även en sväng till samma ställe där bilderna i detta inlägg är plåtade.
Just nu är jag dock så trött så att jag nästan kräks av att det varit så varmt idag. Kall dusch + återställande av vätskebalansen först,låt se om jag lägger in nån bild sen.