torsdag 17 maj 2012

Torsdag eftermiddag

Jag sågade lite ved i torpet idag (läs lite...typ några grenar...), det är ganska kul faktiskt.

Jan sågade med kraftfulla tag resten och under tiden promenerade jag i närområdet och spanade efter insekter och fåglar. Magert resultat i det kyliga och småregniga vädret: några enstaka blomflugor och en rapsfjäril. En härmsångare sjöng intensivt i skogen.
Jan såg en aurorafjäril, en hane. Han konstaterade också att trädkryparparet, som nu fått ut sin första kull, eventuellt verkar vara på gång att lägga en andra kull på samma ställe. Kolla tidigare inlägg HÄR och HÄR.

Nu vill jag ha bättre väder - bums.


5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Idag när jag körde till jobbet, då tänkte jag på dig och Jan, hur roligt och inspirerande det måste vara att dela ett intresse såsom ni gör med fotograferandet och alla insekter hit och dit!

Och så mycket enklare!
Tänk, om någon av er hade träffat nån som avskytt insekter och sländor eller fåglar .., då hade det nog inte blivit så trevligt ,-)

Mian sa...

Jo så är det nog. Att åka på utflykt och resa om man har samma intressen underlättar givetvis.
(Men vi båda har även intressen som vi inte delar med varandra.)
Just nu är det dock foto, fåglar, insekter (ffa sländor och fjärilar) som gäller. Sen kanske vi tröttnar på det, vem vet. För nästan 10 år sen höll vi på med Geocaching, men det har vi nästan helt lagt av med.
Fågelskåda har vi gjort tillsammans i 20 år, ibland mer och ibland mindre.
Jag ser verkligen fram emot varje ny dag med spännande utflykter och naturupplevelser!

Elisabet. sa...

Ps. man ser en tydlig skillnad .., Jan sågar inte så långt ut och borde då få bättre kraft .., kanske ? Ds.

Eller du kanske bara satte den där, sågen, inför bilden?

Elisabet. sa...

Ps igen: fast det kanske är du som är på den nedre bilden? Ds.

Mian sa...

Elisabet: Det är Jan på nedersta bilden och sågen hamnade där den hamnade när jag testade, det var sista biten på grenen ser det ut som.
Det är absolut inte tungt att såga såna här små fjuttiga pinnar - precis lagom träning för mig ;-)