lördag 19 december 2009

Jag älskar senap!

Konstaterade idag att jag f.n. har 9 sorters senap i kylskåpet. Jag använder senap till nästan allt, t.ex. dijonsenap på en helt vanlig ostmacka - underbart.
I december förra året gjorde jag egen senap, men den blev inte någon höjdare.
Om andan faller på skall jag nog testa att göra en ny omgång julsenap idag.
När vi var på Madeira för ett antal år sedan köpte jag små burkar med en sorts stark portugisisk senap som visade sig vara nästan beroendeframkallande. Jag skulle ge nästa vad som helst för att få tag i denna sort igen.

13 kommentarer:

Tankevågor sa...

Jag gillar också senap. Till jul beställer jag gotländskt senapsfrön från Krusmyntagården utanför Visby och sen gör jag en senap efter min pappas recept. Stark och god till julmaten. :-)

Lycka till med din senap!

Moster Ma sa...

Dijon på ostmacka är ju min stora last!

Mian sa...

Londongirl och Moster ma: sedan ett drygt dygn har jag flåsor på tungan och klåda i halsen. Idag kläckte min ömma moder tanken att det kanske är senap som jag är helt plötsligt blivit allergisk mot. Tänk om det är så??? Hur skall jag i så fall överleva...

Christina sa...

Jag gillar också senap, helst då Dijon...och skånsk senap. Jag har däremot aldrig provat att göra själv.

Det där att du kan vara allergisk mot senap låter oroväckande - så tråkigt det skulle vara om det visade sig vara så.

Jag blev väldigt nyfiken på den där portugisiska senapen som du skrev så lyrisk om - kan du beskriva vad som var speciellt med den, eller får du blåsor och klåda bara du tänker på den? I så fall kan du hoppa min fråga ;)

Mian sa...

Christina: det är inte senapsallergi. Pust...

Den portugisiska senapen var mycket syrligare än annan senap jag provat. Och färgen var STARK, det kommer jag ihåg.

Kesu sa...

vAD BRA ATT DET INTE VAR SENAPSALLERGI! Oj, nu slår jag av caps locken. Jag tänkte annars att det kanske berodde på att du tagit för mycket av det goda. För gott är det!

Minns du vad senapen hette? Ungefär? Kan det ha varit madeira i den, eller tror du att den kom från fastlandet? Det finns ju faktiskt en hel massa specialiteter att köpa i Stockholm. Ska vi googla du och jag och se vad vi kommer fram till? JAg hjälper dig gärna att köpa en burk senap om den finns här i stan. Senapsmissbruk ska man inte ta lätt på utan se till att upprätthålla!

Mian sa...

Kesu: Varmt tack för erbjudandet! Jag har dessvärre inte den blekaste aning om vad senapen hette. Jag har Googlat en hel del (på bl.a. bilder) för att se om jag känner igen någon burk, men inte fått napp.

Det är definitivt inte någon fin och delikatess-aktig senap som jag ätit i Funchal, snarare tvärtom.
Det var väldigt hög salt av syra (vinäger) i senapen - det gillar jag!

Mian sa...

Kesu: m ö j l i g e n är senapen (den där jag åt i Funchal alltså) av märket Savora?

Kesu sa...

Jag har också googlat nu och trodde att jag hittat en själsfrände till dig på nätet - när jag såg att det nog är du som gjorde inlägget för några år sedan. Fast inte under namnet Mian. Stämmer det? ;)

Anyroads. Savora är såvitt jag kan förstå ett franskt märke, t o m vardagsmärke tror jag, men det kan Monet mer om. Det betyder ju inte att det inte är det du är på jakt efter. På Madeira kan man ju importera fransk senap, precis som vi gör.

Savora är kanske inte omöjligt att hitta i hufvudstaden, eventuellt hos Chez Albert. Om du vill kollar jag gärna där.

Du kan ju också ringa/mejla portugisiska turistbyrån och testa hur hjälpsamma de är. Det tror jag att jag skulle gjort, turisthaverist som jag är. Hehe!

Är din bild ett foto av just DEN burken? Eller ar du tagit en genrebild? Senapen ser onekligen lite speciellt ut, ljus och grovkorning - och alldeles underbar ;)

Mian sa...

Kesu: det är förmodligen inte Savora - jag bara kollade bilder lite snabbt.
I burken på min blogginläggsbild finns hemlagad senap jag gjorde förra julen. "Madeirasenapen" var helt slät och starkt färgad. Undrar just om den var så god egentligen? - kanske var det hela känslan av att sitta i varmt land och äta frukost på en balkong som påverkade upplevelsen? Jag skall absolut maila Portugisiska Turistbyrån - tack för tipset!

Anonym sa...

Hej

Nyfiken på hur det gått med senapen. Själv älskar jag portugisisk senap. et är nog inte bara ett visst märke... Senapen i portugal ÄR annorlunda och knallgul.

Var i portugal nyligen men glömde att köpa med mig senap... Så jag tänkte kolla om jag kan hitta samma här. Det var så jag hamnade på den här tråden.

Jag funderar lite på om engelsk senap kan vara liknande?? Nån som vet?

Mian sa...

Anonym: kul att du hittade till mitt gamla senapsinlägg!
Nä, inte har jag fått några tips på var man får tag i sån där portugisisk senap...
Men engelsk senap smakar nog inte riktigt likadant, är liksom tamare och faddare i smaken - eller?

LisaK sa...

Hej igen. Jo, jag insåg det sen när jag googlat vidare, att engelsk senap är inte samma. Får väl vänta till jag åker till Portugal nästa gång... :-)