lördag 25 september 2010

Svamptur fredag kväll

I går kväll plockade vi svamp, igen... Bara 2 liter kantareller plus några taggisar.
Hittade även ett nytt ställe med trattkantareller. Växtplatsen ser inte alls ut som våra andra trattisställen. Gårdagens svampar växte i en mycket mörk och tät granskog utan annat än ett knastertorrt barrtäcke på marken.
Sprang även på en rejäl stolt fjällskivling. Eftersom jag har kamera i min nya mobil så är jag alltid redo att kunna dokumentera, vilket känns kul. Bildkvalitén funkar hyfsat för "vardagsbilder" till bloggen tycker jag.
Testar den nya redigeraren i Blogger och ser att det är lättare att lägga in större och bredare bilder nu. Skall testa mig fram lite innan jag vågar mig på att även byta mall från den jag har nu. Skulle behöva göra om rubrikbilden/bannern med den älskade talltitan i så fall (till en lite bredare och snyggare variant) och det orkar jag inte pilla med just nu. 

Stolt fjällskivling.

I Jans torp växer just nu rodnande fjällskivling (bilden här nedan) men denna art är ej rekommenderad som matsvamp, läs mer här >>
Arten är som synes slät på foten i motsats till sin stolta släkting.

3 kommentarer:

mossfolk sa...

Den tar ju jättebra bilder. Kameran ska absolut prioriteras på min nästa telefon... den som jag ska köpa sen när jag blir rik ;)

Karin på FOX sa...

Mmmm, stolt fjällskivling är min favorit. Tyvärr är mina gamla svampställen förstörda av igenväxning, sedan de slutade ha ungdjur i skogen. Skogen är förresten också borta, nu är där risiga trassliga bråteländen fulla av sly. Jag hittar inte ens längre, utan kommer ideligen märkligt vilse i välkända trakter. Fy för kalhyggen.

Mian sa...

mossfolk: Ja inte är det billigt med telefoni, men jag har prioriterat en bra modell - det berikar min tillvaro faktiskt. Jag har haft en jättegammal telefonmodell förut, den kunde inte ens ta emot MMS vilket var trist.

Karin: Jag tog inte med fjällskivlingen hem - jag trodde att den nog var för gammal? Kan man äta dom när dom är så här rejäla?