söndag 1 januari 2012

Vi försöker att artbestämma...

... den lustiga malen som jag plåtade i somras.

Med hjälp av Nationalnyckeln, delen Bronsmalar - rullvingemalar, som jag precis har fått av Jan i julklapp, har vi hittat röllikekronmalen. Honan sitter ju just på en sån, en rölleka, och lägger sina ägg.
Kan det månne vara denna art? Det finns dock många malar som är snarlika till utseende och jag måste titta vidare på de andra arterna som har rölleka som
värdväxt.
HÄR kan du bläddra i boken.


Uppdatering 2012-01-08: Nu har jag fått hjälp av Pelle som är suverän på insekter (och fåglar) besök gärna hans blogg HÄR
Insekten på bilden är sannolikt en röllekfjädermott Gillmeria pallidactyla

Varmt tack för hjälpen Pelle!


7 kommentarer:

Flemming sa...

Hur går det med identifieringen ?
På forumet Odla.nu finns det några kunniga människor som troligtvis kan hjälpa er...
http://forum.odla.nu/index.php?showforum=22

Mian sa...

Flemming: det är kanske den där röllikekronmalen. Det är marigt när man försöka bestämma i efterhand och inte har bilder på alla detaljer.

Flemming sa...

Den är grann men jag har ingen som helst aning om vad den heter...
Gör ett försök på Odla.nu
Gratis inloggning och där är minst en som kan det där med flygfän men troligtvis fler...
Lycka till och glöm inte berätta här i bloggen,om du får ett namn på varelsen.

pelle sa...

Hejsan Mian och god fortsättning!

Jag ser att du är lika "hialös" som jag med insekterna ;). Inte en snöflinga hittills i Skåne, men det är ju några dryga månader kvar... Jag tror att den på bilden är ett fjädermott, men jag kan inget om de olika arterna. Finns väl en himla massa snarlika som vanligt. Men om man går efter värdväxt så finns det faktiskt ett röllekfjädermott Gillmeria pallidactyla som liknar din på bilden. Hoppas att det kan vara en ledtråd... ;)

Hälsningar, Pelle

Mian sa...

Hej Pelle och god fortsättning även på dig!
Jajamän, det ser ut att kunna vara en röllekfjädermott. Vad bra att vi fick svar på vad den heter.
Varmt tack!

I vår kommer det en ny bok om trollsländor, det har du hört eller?
Här kommer länk:
http://www.hirschfeldmedia.com/Hirschfeld_Media/ts.html

Bert sa...

Undra om det här är samma sort?

Mian sa...

Bert: Ja kanske; siluetten är väldigt lik.