lördag 27 november 2010

Adventbuffé

20 kommentarer:

Elisabet. sa...

Och jag har matat ekorrar idag .. ur handen. Men det goer ju Anitha i Adak ocksaa, saa det aer foerstaas inget att komma med ,-)

Mian sa...

Elisabet: åh ekorrar, så härligt. Jag läste på din blogg - det verkar vara toppen i London. Skall bli kul att se dina bilder sedan!
Jag har matat talltitorna och blåmesarna ur handen denna helg. Det är tufft för fåglarna nu. Vi fyller på mat så ofta vi kan.

Ward-e ljus sa...

Om jag hade varit fågel hade jag definitivt gillat buffén! Själv har jag blivit inspirerad av allt kvittrande på din blogg och köpt en fågelmatare (heter det så?!?!?). Är på fastfood-stadiet och serverar därför enbart solrosfrön. Vi får väl se om jag är kapabel att höja ambitionsnivån:)

Christina sa...

Det där var ingen dålig buffé :-)
Här på stationen serveras bara solrosfrön och talgbollar.
Inte undra på att pippisarna sätter sig i händerna på er :-)

Kesu sa...

Härligt att ni serverar våra små fjädervänner så läcker mat. Säg mig, vad är det i matlådan längst bak (eller mest i mitten)? Späck?

SqZ sa...

Jag hade högtflygande planer på att göra en s.k mesklocka under helgen men min ork stannade efter inköpen av ingredienserna. Ikväll kanske :-)

Mian sa...

Ward-e ljus: solrosfrön är en helt okey start. Sen är det bara progression som gäller :)

Christina: även vi har (stora) solrosfrön samt talgbollar (stora och små) på buffén, men det hamnade utanför bild denna gång :)

Kesu: det stämmer bra! det är späck som jag har tryckt ned i en nätbehållare. Men fåglarna är än så länge inte vana vid denna kost och förstår inte att det går att äta. Låt se om det kanske blir talgoxen som testar först.

SqZ: jag var tvungen att Googla på mesklocka, hade inte full koll på hur man gör. Använder du en blomkruka, eller?

Ward-e ljus sa...

Nu har t o m jag googlat på mesklocka och känt mig riktigt lockad att göra en.Påminner om julgodistillverkning...

Vad händer med mig?!?! Är det åldern som börjat ta ut sin rätt, generna från min fågeltokige far som helt plötslig visar sig eller är det den inspirerande bloggmiljön som gör det?!? Tror jag får en identitetskris:)

Ward-e ljus sa...

Tänker fåglar?

Upptäckte att fågelmataren nog har stått tom ett par dagar (aj, aj ,aj) och gick ut för att fylla på med frön. Det fanns inte skymten eller ljudet av en fågel så långt ögat och örat nådde. Jag fyllde på mataren, gick tillbaka med fröpåsen till garget och sedan in i huset igen. När jag stängt dörren om mig tittade jag ut genom fönstret i dörren och såg till min stora förvåning ett antal fåglar vid mataren. Hur är det möjligt?!?!? Har de luktat sig till fröna (jag har aldrig hört att fåglar kan lukta men vad vet jag???? - inte mycket...) eller har de sett mig gå dit och förstått att jag fyllt på? Om det är det sistnämnda innebär det att fåglar kan dra slutsatser och konsekvensbeskriva - låter för bra för att vara sant...

Hur fungerar dessa små varelser egentligen?!?!

Mian sa...

Ward-e ljus: dina fåglar har med stor sannolikhet full kontroll över matningsplatsen. De sitter i omgivningen, spanar och väntar på att du skall komma och fylla på. Så gör "våra" fåglar i alla fall. Alltså måste du fortsätta att mata nu för att de inte skall bli besvikna (och ffa hungriga).
"Dra slutsatser och konsekvensbeskriva" - jo så är det nog. Men dom sitter nog inte där i träden och reflekterar :)

Ward-e ljus sa...

Ja, så är det nog. De vet att det vankas mat och jag ska skärpa mig så att de inte blir besvikna. Jag kan inte låta bli att ställa ytterligare en fråga på temat snillen spekulerar (nu när vi inte har runda-bords-samtal längre där allt av vikt lyfts fram): hur i hela friden vet de från början att det där avlånga röret med pinnar på innehåller frön? Fröna syns ju inte?

Det är mycket med det existentiella nu. Håller just på och sliter mitt hår över en tenta i religionspsykologi som vem som helst kan hamna i en livskris av:) Förutom mina fågelgrubblerier har jag gjort en heltäckande personlighetsanalys av den stackars maken:) ha, ha...stämde klockrent enligt mig - stackars karl!!!

Bea sa...

Hej!
Det var ingen dålig bjudning, bara att välja :)
Jag har lagt ut flera matningsställen i år för att få artrikedom och hoppas naturligtvis på ngn liten överraskare.
Ha det gott! /Bea

Mian sa...

Ward: UK (och även GG) hade nog gillat den här diskussionen tror jag :)
Fåglarna känner säkert igen det typ av automat du har, kolla om grannarna har en likadan (de grannar som varit snälla och matat fåglarna även förra året :))
Angående dra slutsatser och konsekvensbeskriva i tidigare kommentar: gå ut och pilla lite med automaten och skramla lite utan att fylla på och kolla sedan om fåglarna kommer och inspekterar när du lämnat platsen.

Bea: vi har även 500 gram ister och osaltat smör i en liten automat samt jättestora strimmiga solrosfrön och talgbollar, men det fick inte plats på bilden.
Även jag (liksom Ward-e ljus som kommenterar här) är sugen på att göra en mesklocka/talgklocka - jag blev inspirerad av bilderna på din blogg!

Helena Ljunggren sa...

Förra året matade jag en trädkrypare, tror jag att den hette, ur handen. En ljuvlig liten pippi på alla sätt :D

Mian sa...

Helena: visst är det en härlig känsla med den lilla lätta fågelkroppen i handen!

Ulrika sa...

Det där är en av de saker jag saknar mest om vintern, nu boendes i lägenhet. Att mata och titta på fåglar.

Det var verkligen ingen dålig buffé det där. :-)

Mian sa...

Ulrika: ja i hyreshus är det inte så populärt att mata fåglar...
Har man en balkong kan man eventuellt hänga ut fruset osaltat smör/kokosfett/ister, det skräpar inte ned.

Christina sa...

Jag läste att man kan ta tillvara svålen på julskinkan, rulla ihop och lägga tillbaks i det där nätet som skinkan kom i och hänga ut till fåglarna.
Spelar det någon roll tror du vilken sida man vänder utåt?

Mian sa...

Christina: jag har läst att man inte skall mata fåglarna med mat som är salt. Måste Googla...

Christina sa...

Mian: Så synd, för det lät som en sån bra idé. Massor av mat som man bara slänger annars...